Thursday, March 13, 2014

Bercuti di Surabaya, Jawa Timur Indonesia Mac 2014 Day 1

Pada 5hb Mac 2014 hingga 8hb Mac 2014, aku sekeluarga bersama Mak dan Mak Mertua aku pergi bercuti di Surabaya dengan menaiki pesawat Air Asia, kalau tak silap aku booked tiket ni 8 bulan lepas dengan harga promosi pergi balik RM102 seorang...murahla tu...kekeke... sepatutnya Bapa Mertua aku pun follow jugak, tapi last2 minute dia tak dapat sertai kami sebab ada hal yang perlu di selesaikan di kampung...hehe..

3 minggu sebelum berlepas kat sana, Surabaya dilanda debu letusan gunung berapi iaitu dari Gunung Kelud menyebabkan lebih kurang 3 hari airport di Surabaya terpaksa ditutup...risaulah jugak takut2 Gunung Kelud tu meletus lagi dan melanda Surabaya lagi...alamat terkuburlah hasrat kami untuk bercuti kat sana...memanglah Air Asia akan bagi tarikh lain untuk terbang tapi nak apply cuti lain pulak tu yang payah tu...kekeke...Tapi Alhamdulillah akhirnya semuanya berjalan seperti yang dirancangkan...kami booked 2 bilik The Square Hotel kat www.agoda.com lebih kurang Rm90 semalam untuk sebilik...hotel ni bukan betul2 di tengah bandar Surabaya...agak pinggir bandar sikit...aku pilih hotel ni memandangkan kami nak hotel murah tapi luas...hotel ni lah pilihan kami selepas menghabiskan masa survey kat agoda.com berhari-hari...hehe...

Sebelum pergi Surabaya tu aku dah call pihak hotel untuk verify booking aku dengan pakai Maxis IDD Rate dengan letak kod 132 00(no antarabangsa)..murah giler tapi dia berbeza mengikut negara..sebelum aku verify hotel luar negara pakai skype...tapi yang ni senang je...terus pakai handset je...dia orang maklumkan bahawa booking aku diorang telah terima...Alhamdulillah..orait la tu...

Flight kami ke Surabaya pada lebih kurang jam 9.30am, lebih kurang jam 7.15am kami dah bertolak ke airport, maklumlah waktu tu waktu orang nak masuk keje...perghhh...jem pulak jalan...dekat2 jam 8.00 pagi baru kami sampai kat airport, aku drop ahli keluarga aku dulu kat LCCT tu pastu aku pergi parking yang RM16 sehari, jauhnyelaa....waktu pergi ni kami takde drop bag...semua hand carry je...lepas pergi parking kete tu..lebih kurang jam 8.20 pagi aku sampai dalam airport...hampir berpeluh jugaklah berjalan dari tempat parking tu ke LCCT...jauh beb...

Riang ria hati gembira...huhu..

Aku sempat makan burger yang dibeli kat LCCT tu..perghh mahal giler...dkt RM5 kalau tak silap...yang pasti memang mahallah...mula2 aku nak beli nasi lemak kat tepi jalan sebelum ke LCCT, tapi memandangkan takut jalan jem, aku pun tak beranilah nak berhenti...kalau nak beli kat airport ni kena siap modal besarlah sikit...kekeke...

Anakku bersama kedua2 neneknya..

Lepas makan2 terus kami masuk untuk cek imigresen dan cek beg...Alhamdulillah semua takde masalah...masa dah sampai kat tempat menunggu tu, time tulah perut ni sakit nak ke tandas, masa baru nak pergi tandas, tau2 diorang dah panggil untuk berjalan masuk ke kapal terbang, terpaksalah cancelled hajat aku ni dulu...aduhhh...kekekeke...

Bersama bonda tercinta

Kapal kami berlepas lewat hampir 20 minit dari jadual asal iaitu berlepas lebih kurang jam 9.50am, perjalanan mengambil masa lebih kurang 2jam 30 minit...perghhh inilah kali pertama aku akan menjejakkan kaki ke Pulau Jawa...huhu...

Tempat duduk kami sederet, tetapi oleh kerana Bapa Mertua aku tak join, so tempat dia orang lain ambil...huhu...

Sibuk membelek apa yang menarik...kekeke...

Dalam kapal terbang tu, aku bantai tidur je...ngantuk beb...tak beli makanan pun dalam kapal tu...maklumlah perut pun kenyang lagi...

Gumpalan awan-awan

Sebab dah tau waktu Indonesia lewat sejam, so akan pun adjust lah jam aku biar sama dgn time Indonesia siap2 waktu dlm flight tu...tapi malangnya aku lupa nak adjust time kat kamera...jadi semua gambar yang aku ambik kat Surabaya tu adalah dalam waktu Malaysia...hehe....jangan mare ye...kekeke..

Waktu masuk kepulauan Jawa ni aku perasan awan tebal2 je..kalau kat Semenanjung Malaysia awan pun hampir tak ade dan menyebabkan kemarau..sampai air kat setengah2 tempat pun kena catu...

Ni dah masuk Surabaya dah ni..pandangan dari udara...

Lebih kurang jam 11.15am waktu Indonesia kami pun selamat mendarat...Alhamdulillah...

Tapi sebelum tu, aku nak ingatkan semua jangan lupa bawak pen waktu naik flight tu..sebab nanti nak isi borang kastam kat dalam kapal tu sebelum mendarat...kalau tak bawak jugak..pinjamlah dengan sape2 tu pun kalau diorang sporting...kalau kena duk sebelah penumpang yang sombong atau berkira..memang masalahlah...kekeke..

Alhamdulillah dah selamat mendarat kat New Terminal 2 Juanda Surabaya Airport

Airport agak baru, masa aku booked lbh kurang 8 bulan yang lalu, itinerary menunjukkan kapal akan mendarat ke Airport Juanda yang lama, tetapi beberapa hari sebelum penerbangan aku ni, pihak Air Asia ada menghantar email memaklumkan bahawa flight akan mendarat kat airport baru.... Syabas Air Asia sebab beritahu bakal2 penumpang mengenai pertukaran airport ni...jadi senanglah bagi sapa2 yang nak saudara mara ambik kat airport sana...aku dimaklumkan airport baru Terminal 2 ni mula beroperasi pada bulan February 2014..

Pengajaran kat sini, kepada sesiapa yang booked tiket terlalu lama, jangan lupa update sebelum berlepas takut ada apa2 perubahan seperti waktu, airport dan macam2 lagi...

Kat dalam New Terminal 2 Juanda Airport

Selepas selesai pemeriksaan Imigresen dan kastam, kamu pun terus ke restoran untuk menjamu selera kat food court... macam2 masakan ada...order je...harga di airport ni taklah mahal sangat..masih boleh dikatakan okay lagilah...

Kat food court di tingkat bawah

Sedang menjamu selera

Pastu kami terus ke kaunter teksi untuk menaiki teksi, selepas tunjukkan alamat tempat penginapan kami di The Square Hotel ni, diorang pun bagilah harga cas teksi tu..Rp80000 (RM23) pastu kami tunggu kejap dan terus menaiki teksi...kali ni malang sedikit sebab driver teksi ni agak tak mesra alam...untuk pengetahuan semua tol highway penumpang yang kena bayar lebih kurang Rp6000 (RM1.8) dan bayaran parking untuk turunkan kita kat hotel atau pasaraya yang berbayar pun penumpang yang kena bayar...masa kat tol dia mintak duit tol, aku pun terkejutlah jugak...aku tanya bukan dah termasuk dengan bayaran teksi kat kaunter tu ke? dia kata tak, kena bayar sendiri...last2 aku pun bayar jugaklah...

Cas teksi Rp80000 (RM23)

Teksi menggunakan kereta Vios

Pemandu teksi ni menipu aku masa sampai kat hotel dia mintak Rp10000 (RM3) masuk kawasan drop off hotel tu...padahal free je kalau masuk kejap...tu pun aku tahu masa nak balik...memang driver teksi tu makan hasil haramlah tu...memang aku tak halal sebab dia tak jujur...

Airport baru ni agak jauh sikit berbanding airport lama, sebab masa nak ke hotel tu memang lalu dekat airport lama...

Selepas masuk ke lobi hotel ni, kami pun check in dan kena bayar deposit sikit pastu aku pun ambik breakfast untuk 3 hari bagi semua...Rp35000 (RM10) seorang buffet...mahal jugak..tapi kalau rate hotel kira murahlah...tak tau lagi buffet dia banyak pilihan tak...pagi2 makan kat hotel ni senang sikit...kot2 lepas makan nak ke tandas senang je..kekeke...perancangan yang baeeekkk punya...

Kat lobi hotel

Tengah check in

Bilik pun cantik dan selesa tapi yang sayangnya bilik takde connecting room, walaupun duk sebelah menyebelah dengan Mak dan Mak Mertua aku, tapi nak berulang-alik dari bilik ke bilik kena bukak pintu luar..leceh betullah...huhu...jangan mengeluh...kita kena redha...huhu...

Bilik yang selesa

Serba lengkap

Bilik Mak dan Mak Mertua aku kat sebelah

Memang puas hatilah...

Selepas tu kami pun berehat dan tertidur sebab kepenatan...waktu orang semua tidur petang tu...tiba aku pun dengar anak aku menangis kat bilik nenek2 dia kat sebelah..aku pun pergi lah tengok..rupa2 dia main lompat2 pastu salah landing macamana ntah...sakit tangan kiri...risau gak takut patah ke retak ke atau apa2....aduhhh... dugaan...pening2...macam mana nak buat ni...mula2 aku pujuk anak aku dan bawak dia turun bawah...beli mainan skit...barulah okay..tapi nampak gaklah dia sakit tangan tu...tak bergerak langsung...duk keras je...tapi kalau esok tak okay jugak, kena pergi cek kat klinik atau hospital jugaklah...berapalah cas untuk orang luar ni...

Kat sini dekat2 jam 6pm pun dah gelap...

Untuk makan malam, kami pun bersiap2 dan pergi cari kat restoran kat bawah sebab hotel kami ni di atas shopping mall tapi kecik je shopping mall dia..restoran tu ada tapi was2 jugak tahap halal dia tu, yang ada logo halal dah tutup sebab kami terlewat sikit...last2 wife aku beli maggi je untuk makan malam dengan kedua2 ibu tersayang kami...dorang naik bilik balik..makan kat atas....tapi aku teruskan perjuangan aku untuk mencari nasi...

Waktu solat di Surabaya

Terpaksa lintas jalan...pusing2 punya pusing jumpalah jugak kedai orang tempatan...kat sini payah nak beza orang Muslim atau bukan Muslim, sebab muka sama je..aku makan kat situ dan tapau skit bawak naik hotel kot2 ada ahli keluarga aku yang nak makan nasi...hehe...

Waktu nak tidur tu tengok tangan anak aku pun tak okay lagi, bengkak jugak sikit...aduhh risaulah pulak...selalu berdoa semoga ALLAH SWT permudahkan urusan kami di sini...

Kemudian, aku pun tidur...

Saksikan video kami di hari pertama :

Bersambung selepas ini untuk hari kedua...

1. Salam. Seronok baca pengalaman saudara.
    Boleh cadangkan kalau ke surabaya dan bromo utk 4 hari 3 malam...?

1. Salam..terima kasih... saya pun tak berapa pasti cara yang tepat utk ke Bromo sebab saya sendiri pun masih tak berkesempatan utk ke sana, tapi waktu saya di hotel tu, ada juga dikalangan staff2 hotel yang menawarkan trip ke Bromo..mungkin boleh rujuk2 blog travel yang lain ataupun kalau dah sampai di sana, tanya staff hotel mungkin diorang akan membantu..thanks

2. Khairul PakCu, dah pergi belum ke bromo? saya baru je pergi Surabaya-Malang-Bromo-Probolinggo-Surabaya (5hari4malam).. total spend around rm1k (masuk flight ticket, hotel, transport, ticket masuk bromo, etc...)

2. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insha Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun, peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

Special offer 2015... Joom tempah transport murah kat Bandung jer .

Rate per Kereta per Day :

*Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps sahaja.

Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

3. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

Special offer 2015... Joom tempah transport murah kat Bandung jer .

Rate per Kereta per Day :

*Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

4. Menarik sekali.. ini ada info hotel murah di Surabaya... http://dparagon.com/kost-eksklusif-surabaya/ .. semoga bermanfaat.

5. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

6. Assalamualaikum Tuan/ Puan

Saya dari PT. Fantasy Holidays travel Agent Resmi di Medan. siapa nak tanya info package tour/ Transportation/ voucher Hotel ke medan, jakarta- Bandung,bali,lombok, ataupun destinasi lain di Indonesia dengan harga paket tour yang murah. sila kunjungi site kami di bawah ini

FANTASY HOLIDAYS
    "Find your fantasy with us"...

LIcense Number : 503 / 356 / SK / TDUP.DU / BPW / MM / 2014
    Jl. Brigjend Katamso No.70C/106 Lt.III. Medan 20159 kelurahan Sukaraja kecamatan Maimoon. Medan- North Sumatera-Indonesia

Mobile/ whatsapp : +6281370644154
    Telephone (Office) : +061-4535455
    Email : fantasyhol@gmail.com
    Website : www.fantasy-holidays.com
    Fan Page : Fantasy Holidays
    Instagram : fantasy_holidays

Thanks/ Best Regard

7. Salam pelancongan semuanya,kami PT NURUL INSYIRAH VENTURE menyediakan pakej pelancongan ke Surabaya.
    Driver guide pakej ini prihatin dan fleksible.
    Makanan yang dijamu juga enak.
    Pokoknya,kalau mahu ke Surabaya hubungi kami 017-536 7426 atau +6281397288197.
    Makasih ya empunya blog
    Facebook: melancong murah baloi
    Ig: melancong_murah_baloi

linktr.ee/MelancongMurahBaloi

Penafian (Disclaimer)

Dengan memasuki blog ini, pelawat atau pembaca secara automatik tertakluk kepada beberapa penafian atau terma-terma berikut:

Blog Wanzul Travelogue dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Segala artikel dan apa jua kandungan di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman atau informasi sahaja dan sama sekali tidak boleh dianggap mengandungi nasihat profesional atau sebagai bahan rujukan atau lain-lain tujuan sama ada rasmi mahu pun tidak rasmi.